Bli en bättre förhandlare

2010-03-25

Bli-en-battre-forhandlare Alla kan bli bättre på att förhandla. När du är ute på ett kundbesök så är du där för att sälja och självklart vill du göra det till ett så bra pris som möjligt för din del. Kom ihåg det – du är där för att sälja, inte för att bli omtyckt. Du behöver alltså inte göra dig till vän med kunden, däremot behöver du erbjuda kunden en så bra produkt eller tjänst att ni båda känner er som vinnare efteråt.

Skapa en bra presentation kring din produkt och se till att du själv tror på den, annars är det svårt att låta övertygande inför andra. Samla gärna på dig vitsord från gamla kunder, dessa är guld värt att visa för potentiella nya kunder. Kunden har ett behov att tillfredsställa eller ett problem att lösa och det är din uppgift att visa hur den produkt du säljer kan ordna detta.

När det är dags för förhandling, tänk då på att ha gott om tid, att vara väl förberedd och att vara professionell och seriös. Befinn er gärna på din hemmaplan, då har du automatiskt ett övertag. Ta många pauser under förhandlingen och underskatta inte värdet av småprat. Bestämt dig för din smärtpunkt, låt motparten lägga det första budet och vässa sedan armbågarna för att nå det pris du vill ha. Men krossa inte din motståndare, tanken är att ni båda ska vara nöjda efteråt och tänk på att en nöjd kund kan i sin tur ge fler kunder senare. Glöm inte att ta i hand och tacka för affären efteråt.

Bildkälla: Freefoto.com

Lämna en kommentar



Feedback Form