Artiklar

Utmana dig själv

2012-11-29
Det finns alltid sätt som du kan utmana dig själv på för att växa och bli en bättre version av dig själv. Utveckling betyder att du pushar dina egna gränser, det kan kännas ovant och obekvämt men leder i längden till att du får större ...

Var inte rädd för att verka dum

2012-10-01
Förhandlingar och diskussioner är viktiga att hantera på rätt sätt. Klassiska härskartricks och maktstrategier kan få dig att tappa balansen. Lär dig kontra och hålla huvudet kallt när det betyder mest. Under en förhandling är det viktigt att du behåller fokus på målet och ...

Fokusera rätt

2011-01-30
I en förhandling är det ofta många punkter som ska avhandlas. Då gäller det att inte fastna i oväsentliga sidospår som inte hjälper dig nå ditt mål. Sidospåren och de oviktiga detaljerna är till för att användas som fintar i din långsiktiga strategi för en ...

Hur hanterar du ett skambud?

2010-10-25
Vid en förhandling kommer du ibland att konfronteras med skambud – det är oundvikligt. Ta det inte personligt utan håll dig kylig och objektiv och låt dig inte dras ned till nivån på skambudet. Ofta är ett skambud inte ett seriöst bud utan mer ...

Förankra förhandlingen

2010-09-27
Anchoring är en förhandlingsteknik som handlar om att stegvis förankra en idé eller bud och sedan använda detta utgångsvärde som referenspunkt under förhandlingarna. Som säljare bör du försöka förankra ett högt utgångsbud medan köparen å andra sidan siktar på ett lågt utgångsvärde. Kanske ...

Skilj på observation och tolkning

2010-08-07
Det är viktigt att skilja på fakta och känslor i en förhandling. Var rationell och se igenom känslomässig utpressning – det kommer att leda dig till bättre beslut. Ofta förblindas vi människor av känslor. Och visst hade livet varit grått och tråkigt utan ...

Överraska och få överhanden!

2010-07-20
Planera din förhandling och ha tydliga mål över vad du vill åstadkomma. Lägg inte alla korten på bordet från start, med överraskningstaktik kan du komma långt. En förhandling kan vara allt från en kort diskussion med en butikssäljare till ett flerårigt leveranskontrakt med en ...

Win-win vid förhandlingsbordet

2010-06-07
Traditionell förhandling har ofta präglats av synen på de förhandlande som två stridande parter. Den som får igenom sina krav, på bekostnad av motparten, har vunnit förhandlingen. En riktigt framgångsrik förhandlare förkastar den gammalmodiga synen och ser istället motparten som en medspelare. Målet med förhandlingen ...

Så lyckas du med snabba avslut

2010-04-29
Förhandlingar som drar ut på tiden riskerar att rinna ut i sanden. Att få till ett snabbt avslut är därför viktigt. Om kunden är tveksam, berätta då återigen om din produkts alla fördelar. Ge rabatt om det behövs. Tidsfrister är också ofta lyckade, om du ...

Bli en bättre förhandlare

Bli en bättre förhandlare
2010-03-25
Alla kan bli bättre på att förhandla. När du är ute på ett kundbesök så är du där för att sälja och självklart vill du göra det till ett så bra pris som möjligt för din del. Kom ihåg det - du är där ...